Warszawska Klinika oferuje swoim Pacjentom specjalistyczną opiekę, jaką zapewnia nasza poradnia nefrologiczna. Zapewniamy leczenie schorzeń nefrologicznych na najwyższym poziomie, od szybkiej i skutecznej diagnostyki po leczenie specjalistyczne z udziałem najwyższej klasy nefrologów i fizjoterapeutów. Zdrowie układu moczowego jest bardzo ważne dla codziennego komfortu i dobrego zdrowia ogólnego każdego człowieka.

Nefrolog zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem chorobami układu moczowego. Pacjentami lekarzy nefrologów najczęściej są osoby z poważnymi schorzeniami tego narządu, które w znaczący sposób wpływają na jakość ich życia. Do lekarza nefrologa najczęściej kierują lekarze rodzinni lub lekarze pierwszego kontaktu na podstawie przedmiotowego badania pacjenta oraz podstawowych badań moczu.

Wiele chorób rozwija się w sposób bezobjawowy i często pokazuje swoje oblicze wówczas, gdy choroba jest już zaawansowanym stanie. Warto robić regularne badania podstawowe krwi i moczu, które już na wczesnym etapie choroby mogą zasygnalizować, że coś jest nie w porządku. Objawami sugerującymi, że z nerkami może dziać się coś niepokojącego są:

• Mocz o niepokojącej barwie, zapachu i konsystencji – mocz zabarwiony na ciemniejszy kolor, mętny o charakterystycznym zapachu amoniaku może świadczyć o rozwijającej się chorobie nerek.
  • Ból w cewce moczowej podczas oddawania moczu
  • Dolegliwości w okolicy lędźwiowej podczas oddawania moczu
  • Ból poniżej żeber, zwłaszcza przy poruszaniu się
  • Utrzymujące się zmiany w moczu, np. obecność białka lub większa ilość bakterii
    nadciśnienie tętnicze
  • Opuchlizna wokół oczu, opuchlizna rąk i nóg
    Niektórym chorobom może towarzyszyć gorączka, bóle głowy i nudności

Na konsultację w poradni nefrologicznej powinniśmy przynieść wyniki badań dodatkowych, karty konsultacyjne z poprzednich wizyt bądź też karty informacyjne z pobytów w szpitalu, jeśli takie mamy. Lekarz zapyta o przyjmowane leki i ich dawki.

Wizyta rozpoczyna się od przeprowadzenia wywiadu. Krótka rozmowa pozwala lekarzowi na rozpoznanie dolegliwości, z jakimi zgłasza się Pacjent. Ważne, aby podać lekarzowi jak najwięcej informacji, które pozwolą na ustalenie przyczyny dolegliwości. Lekarz  może również zlecić wykonanie dodatkowych badań diagnostycznych, które umożliwią postawienie prawidłowego rozpoznania jak dodatkowe badania laboratoryjne, jak badanie ogólne i posiew moczu, stężenie kreatyniny, testosteronu, a także badania obrazowe (RTG, USG, TK, MRI).
Na zakończenie wizyty lekarz ordynuje stosowne leczenie. Może również skierować pacjenta na konsultację do innego lekarza specjalisty

Kamica nerkowa – to jedna z najpopularniejszych chorób, którymi zajmuje się lekarz nefrolog. Jej istotą jest powstawanie złogów w układzie moczowym, które potocznie nazywane są kamieniami. Złogi mogą mieć różne rozmiary. Choroba może nie dawać o znać przez długi czas, aby w końcu odezwać się silnym bólem nerek i krwiomoczem.

Kłębuszkowe zapalenie nerek – podobnie jak kamica nerkowa, schorzenie to należy do najpopularniejszych schorzeń, które wymaga pomocy specjalisty nefrologa. Specyfika choroby polega na tym, że w kłębuszkach pojawia się stan zapalny. Choroba może mieć różny przebieg, zarówno ostry jak i łagodny. W wyniku ignorowania choroby lub błędnego leczenia, może dojść do zwłóknienia kłębuszków.

Niewydolność nerek – to bardzo poważne schorzenie, stanowiące dla pacjentów zagrożenie życia i wymagające leczenia nerkozastępczego czyli dializ lub w późniejszym etapie, także przeszczepu nerek.

Nefropatia cukrzycowa – czyli jedna z powikłań cukrzycy mogąca prowadzić do niewydolności nerek. Leczona jest farmakologicznie oraz wskazaniem stosowania specjalnej diety. W przypadku znacznego zaawansowania tej choroby, konieczne jest zastosowanie dializ.

Zapalenie układu moczowego – choroba, która od czasu do czasu dotyka większość z nas. Do nefrologa najczęściej dostajemy skierowanie wówczas, gdy częstotliwość jej występowania lub nasilenie objawów jest niepokojące. Zapalenie układu moczowego najczęściej łączy się z problemami z oddawaniem moczu i pieczeniem cewki moczowej.

Oprócz wyżej wymienionych, nefrolog zajmuje się także szeregiem różnych chorób wrodzonych (np. brak nerki), uszkodzeniami toksycznymi oraz nowotworami nerek. Najczęściej współpracuje z lekarzami innych specjalizacji np. urologiem, onkologiem lub diabetologiem.

W przypadku konieczności zasięgnięcia porady takiego specjalisty jak neurolog możliwość umówienia wizyty prywatnie gwarantuje szybki dostęp do tej usługi i wysoką jakość.